על פי הסטטיסטיקה, 80% מעסקים קטנים ובינוניים שנפתחים במדינת ישראל, נסגרים תוך 5 שנים מיום הקמתם. אחת הסיבות שאותם עסקים נסגרים היא חוסר תכנון מקדים של העסק. דהיינו, בעלי עסקים רבים ממהרים מדי בתהליך פתיחת עסק, ולא עוצרים לרגע וחושבים על עשיית תכנון מוקדם, בניית תוכנית עסקית, עשיית אבחון עסקי מקיף, ייעוץ ועשיית בדיקת כדאיות לעסק לפני פתיחתו וכדומה, וכשלא עושים תכנון מקדים שכזה, לא רואים באמת את התמונה האמיתית בה נמצא העסק ולה צופה העסק.
במאמר זה נדון בחשיבות עשיית תוכנית שיווקית לעסקים:
• ראשית נבין מהי תוכנית שיווקית לעסקים והשפעתה
• נבין מי צריך תוכנית שיווקית לעסקים
• נראה את היתרונות שבעשיית תוכנית שיווקית לעסקים
מהי תוכנית שיווקית לעסקים
תוכנית שיווקית לעסקים הינה תהליך אסטרטגי שמתבצע על ידי אנשי מקצוע מיומנים, שנועד בכדי לבחון ולהבין מהו העסק, מה העסק רוצה למכור, איך העסק רוצה למכור, איך כדאי לעסק לשווק את עצמו ועוד, וכל זאת על מנת להביא למזעור סיכונים והגדלת רווחים בהליכה על שביל בטוח. למעשה, באמצעות איסוף נתונים מלא אודות העסק, צרכיו ומטרותיו, לרבות ניתוח מחירים/מחירי השוק, הכרת קהל היעד וכו', יוכל בעל העסק להגיע ליעדיו ולמטרותיו תוך כדי ביצוע עבודתי ומוגדר מראש.
תוכנית שיווקית לעסקים כוללת: ניתוח מחירים, הכרת הקהל הפוטנציאלי והתאמת המוצרים/השירותים הניתנים על פי כך, הכרת המתחרים הקיימים, בדיקת היקפי מכירות, ניתוח הסביבה השיווקית, הצבה של מטרות יעד, עשיית תכנון מדויק על פי שלבים להמשך, בדיקת איכות המוצרים/השירות ועוד.
למי מתאים תוכנית שיווקית לעסקים
• עסק חדש/עסק בהקמה – בין אם מדובר בעסק חדש שנפתח ו/או בעסק שעתיד להיפתח, דהיינו בשלבי הקמה, עשיית תוכנית שיווקית לעסקים מתאימה ביותר במצבים אלו בפרט כשמדובר בעסקים קטנים ובינוניים.
• עסק קיים – עסקים קטנים ובינוניים אשר מוצאים את עצמם עומדים במקום ומתקשים להתקדם יכולים להיעזר בסיוע מקצועי ולעשות תוכנית שיווקית, על מנת למנף את עצמם ולראות לאן פני העסק מועדות ומה צריך לעשות בכדי להביא להתפתחותו.
היתרונות בעשיית תוכנית שיווקית לעסקים
הסטטיסטיקה מראה כי בעלי עסקים אשר ביצעו אבחון עסקי ועשו תוכנית שיווקית, הצליחו למנף את העסק בצורה יעילה ובטוחה יותר מאשר בעלי עסקים שלא עשו זאת. אין ספק כי עשיית תוכנית שיווקית לא רק חשובה אלא גם הכרחית לצרכי מינוף עסקים קטנים ובינוניים ומביאה לתוצאות טובות של הגדלת מכירות, הגדלת רווחים, מזעור סיכונים ועוד.
לסיכום:
עשיית תוכנית שיווקית לעסקים אינה רק רצויה אלא גם הכרחית ומשתלמת ביותר בפרט כשמדובר על עסקים קטנים ובינוניים חדשים. על כן, בין אם מעוניין בפתיחת עסק חדש או בהרמת עסק קיים, אל תהסס ופנה למומחים שבתחום אשר יבצעו בשבילך תוכנית שיווקית.
אמיר ברמלי, מנכ"ל קבוצת רוביקון, מומחה להערכת סיכוני אשראי והשקעות. בקבוצה זו עסקים שונים בחלקם אחזקות מלאות ובחלקן אחזקות חלקיות. הקבוצה מתמחה בהשבחת חברות, ניהול עסקי מתקדם וחדירה לשווקים המאפשרים הזדמנות עסקית מבטיחה וריאלית.